KONFERENCJA „PRZESTĘPCZOŚĆ I DEMORALIZACJA NIELETNICH – JAK IM PRZECIWDZIAŁAĆ ?” (aktualizacja, zdjęcia)
Konferencja odbyła się 26 kwietnia 2018 r. od 10.00 do 13.00 w Zespole Szkół nr 14 przy ulicy Brucknera 10, policjanci z Wydziału Prewencji i Patrolowego KMP przy udziale zaproszonych gości z Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii, Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego, Domów Dziecka, wychowawców z Centrów Rozwoju i Aktywności Dzieci i Młodzieży oraz strażników miejskich –„zastanowią się, w jaki sposób przeciwdziałać przestępczości i demoralizacji nieletnich, jak pomóc zagubionej w obecnej rzeczywistości młodzieży?”. Ważnym elementem konferencji, było wystąpienie Grzegorza Muchorowskiego ze Straży Miejskiej Wrocławia pt. ‘Internet jako przestrzeń publiczna”.
Tezy wykładu:
Gwałtowny rozwój nowych technologii spowodował powstanie zupełnie odmiennych problemów związanych z prawidłowym wychowaniem dzieci i młodzieży. Przeciętny rodzic, nauczyciel lub pedagog w szkole jest w stanie zaobserwować zachowanie dziecka świadczące o niepożądanych kontaktach, przejawach agresji czy ogólnej wszelkim naruszaniu norm społecznych i w porę reagować, korygując postępowanie młodego człowieka.
Niestety mechanizm ten działa bez większych problemów w przepadku tradycyjnej przestrzeni publicznej. Nie jest to miejsce gdzie najczęściej przebywają dzieci i młodzież. Coraz więcej aktywności przenoszą one do sieci Internet gdzie kontrola ze strony dorosłych jest znikoma, a co za tym idzie nie występują tak powszechnie mechanizmy korekty postaw niepożądanych.
Sieć komputerowa:
to pewna liczba niezależnie działających komputerów, które są połączone ze sobą za pomocą kanałów komunikacyjnych pozwalających na wymianę informacji między komputerami. Kanałami komunikacyjnymi mogą być dowolne środki fizyczne umożliwiające przesyłanie informacji:
- Sieć telefoniczna,
- Światłowody,
- Łącza radiowe,
- Łącza satelitarne.
Przestrzeń publiczna:
wszelkie miejsca dostępne powszechnie, zazwyczaj nieodpłatnie, fizyczna lub niefizyczna przestrzeń, w której może znaleźć się każda jednostka społeczna. To obszar o szczególnym znaczeniu dla zaspokajania potrzeb mieszkańców, poprawy jakości ich życia i sprzyjający nawiązywaniu kontaktów społecznych ze względu na jego położenie oraz cechy funkcjonalno-przestrzenne (ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym).
Prawo w Internecie:
- NIE ISTNIEJE JEDEN SYSTEM PRAWNY DOTYCZĄCY SIECI (prawo ma charakter terytorialny i obowiązuje na terytorium państwa które je ustanowiło),
- TREŚCI NA STRONACH INTERNETOWYCH POWINNY BYĆ ZGODNE Z PRAWEM KRAJU, NA TERENIE KTÓREGO ZNAJDUJE SIĘ SERWER, NIE OZNACZA TO, ŻE SĄ ZGODNE Z PRAWEM KRAJU, W KTÓRYM SĄ PRZEGLĄDANE.
Władza rodzicielska:
obejmuje w szczególności obowiązek i prawo rodziców do wykonywania pieczy nad osobą i majątkiem dziecka oraz do wychowywania dziecka, a także do reprezentowania dziecka, jako jego przedstawiciel ustawowy. Rodzice są przedstawicielami ustawowymi dziecka. Celem wychowania jest troska o fizyczny i duchowy rozwój dziecka i przygotowanie go należycie do pracy dla dobra społeczeństwa, odpowiednio do jego uzdolnień. Dziecko powinno być posłuszne rodzicom. Władza rodzicielska powinna być wykonywana tak, jak tego wymaga dobro dziecka i interes społeczny.
Cyberprzemoc:
przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych. Technologie te to głównie Internet oraz telefony komórkowe.
Formy Cyberprzemocy:
- nękanie, straszenie, szantażowanie z użyciem sieci,
- publikowanie lub rozsyłanie ośmieszających, kompromitujących zdjęć, filmów,
- podszywanie się w sieci pod kogoś wbrew jego woli.
Sposoby kontroli dziecka korzystającego z Internetu:
- Wspólnie z dzieckiem należy ustalić zasady korzystania z Internetu.
- Najlepiej ustawić komputer w ogólnodostępnym pomieszczeniu umożliwiającym obserwowanie monitora.
- Zapoznać się ze stronami, z których chce korzystać dziecko.
- Sprawdzać historię odwiedzanych przez dziecko stron.
- Wskazywać dziecku, które strony może odwiedzać.
- Używać oprogramowania filtrującego lub blokującego, ustawić funkcje kontroli rodzicielskiej w przeglądarce.
- Starać się towarzyszyć dziecku podczas korzystania z Internetu.
- Rozmawiać z dziećmi o możliwych zagrożeniach.
- Przekonywać dziecko, aby zgłaszało rodzicom fakt napotkania nieprzyjemnych, szkodliwych lub nielegalnych treści.
- Uczyć dziecko krytycznego podejścia do informacji znalezionych w Internecie i konieczności ich weryfikacji z informacjami zawartymi w słownikach, encyklopediach, etc.
WF