W SŁUŻBIE SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ

ELEKTRYCZNE HULAJNOGI – już 20 maja 2021 r. zaczynają obowiązywać nowe przepisy (czytaj dalej)

Do chwili obecnej nie istniały przepisy w sposób czytelny regulujące poruszenie się, zwłaszcza po chodnikach, różnego rodzaju elektrycznych „środków komunikacyjnych”. Powodowało to, zwłaszcza w odniesieniu do pieszych, sytuacje stwarzające zagrożenie, a w niektórych przypadkach doprowadzające do wypadków, z obrażeniami ciała włącznie. Oczekiwania w zakresie nowych regulacji prawnych były olbrzymie, zarówno po stronie pieszych jak i straży miejskich i Policji. Prace nad nowymi przepisami trwały bardzo długo, ale w końcu doprowadziły do powstania nowych regulacji prawnych w tym zakresie.

 

20 maja 2020 r. zaczną obowiązywać przepisy regulujące poruszenie się hulajnogami elektrycznymi, monocyklami elektrycznymi, edeskorolkami, segwayami a także napędzanymi siłą mięśni hulajnogami, rolkami i deskorolkami. Prezydent podpisał nową ustawę z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw (zmiany będą także w Kodeksie wykroczeń, ustawie o drogach publicznych oraz ustawie o kierujących pojazdami).

 

Nowe definicje –  nowe kategorie pojazdów

droga – wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów, łącznie z torowiskiem pojazdów szynowych znajdującym się w obrębie tego pasa, przeznaczony do ruchu lub postoju pojazdów, ruchu pieszych, ruchu osób poruszających się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, jazdy wierzchem lub pędzenia zwierząt

uczestnik ruchu – pieszego, osobę poruszającą się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, kierującego, a także inne osoby przebywające w pojeździe lub na pojeździe znajdującym się na drodze;

pieszy – osobę znajdującą się poza pojazdem na drodze i niewykonującą na niej robót lub czynności przewidzianych odrębnymi przepisami; za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą rower, motorower, motocykl, hulajnogę elektryczną, urządzenie transportu osobistego, urządzenie wspomagające ruch, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki, osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także dziecko w wieku do 10 lat kierujące rowerem pod opieką osoby dorosłej

urządzenie wspomagające ruch – urządzenie lub sprzęt sportowo‑rekreacyjny, przeznaczone do poruszania się osoby w pozycji stojącej, napędzane siłą mięśni

pojazd – środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane, z wyjątkiem urządzenia wspomagającego ruch

pojazd silnikowy – pojazd wyposażony w silnik, z wyjątkiem motoroweru, pojazdu szynowego, roweru, wózka rowerowego, hulajnogi elektrycznej, urządzenia transportu osobistego i wózka inwalidzkiego

hulajnoga elektryczna – pojazd napędzany elektrycznie, dwuosiowy, z kierownicą, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe

urządzenie transportu osobistego – pojazd napędzany elektrycznie, z wyłączeniem hulajnogi elektrycznej, bez siedzenia i pedałów, konstrukcyjnie przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe

 

Tradycyjne hulajnogi, rolki i deskorolki – czyli urządzenie wspomagające ruch

Osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch jest obowiązana korzystać z chodnika, drogi dla pieszych lub drogi dla rowerów.

Osobę poruszającą się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch na drodze dla rowerów obowiązuje ruch prawostronny. Przepisów tych nie stosuje się w strefie zamieszkania. W strefie tej osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch korzysta z całej szerokości drogi i ma pierwszeństwo przed pojazdem.

Osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, jest obowiązana poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu. Osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch, przekraczając jezdnię, jest obowiązana zachować szczególną ostrożność oraz korzystać odpowiednio z przejazdu dla rowerzystów albo przejścia dla pieszych.

 

Ponadto osoba poruszająca się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch jest obowiązana:

1) poruszać się z prędkością zapewniającą panowanie nad tym urządzeniem, z uwzględnieniem warunków, w jakich ruch się odbywa;

2)  przy wymijaniu zachować bezpieczny odstęp od wymijanego pojazdu lub uczestnika ruchu;

3) przy omijaniu zachować bezpieczny odstęp od omijanego pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody;

4)  przed wyprzedzaniem upewnić się, czy ma dostateczne miejsce do wyprzedzania bez utrudnienia komukolwiek ruchu;

5) zbliżając się do przejścia dla pieszych, zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.

 

Osobie poruszającej się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch zabrania się:

1) poruszania się w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu;

2)  przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku;

3)  ciągnięcia pojazdu lub ładunku;

4)  czepiania się pojazdów;

5)  poruszania się tyłem

 

Elektryczne hulajnogi – prawa i obowiązki

Kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu. Maksymalna prędkość nie może przekraczać 20 km/h. Kierujący jest obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.

 Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego hulajnogą elektryczną jest dozwolone wyjątkowo, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h, i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.

Kierującemu hulajnogą elektryczną zabrania się:

1)  ciągnięcia lub holowania innego pojazdu;

2)  przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku.

Kierujący hulajnogą elektryczną korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.

Dopuszcza się postój hulajnogi elektrycznej na chodniku w miejscu do tego przeznaczonym, a w razie braku takiego miejsca – jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi, przy zachowaniu wymogu, że szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m

Zabrania się dopuszczania dziecka w wieku do 10 lat do kierowania hulajnogą elektryczną na drodze. W strefie zamieszkania dopuszcza się kierowanie hulajnogą elektryczną przez dziecko w wieku do 10 lat wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Osoby w wieku od 10 do 18 lat mogą poruszać się hulajnogą elektryczną – jeżeli posiadają kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dla osób powyżej 18 roku życia nie określono wymagań.

 

UTO – czyli monocykle elektryczne, segwaye, edeskorolki

Kierujący urządzeniem transportu osobistego jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów, jeżeli jest ona wyznaczona dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić a  korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu.

Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych jest dozwolone wyjątkowo, gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów.

 Kierującemu urządzeniem transportu osobistego zabrania się:

1)   ciągnięcia lub holowania innego pojazdu;

2)   przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku;

3)   czepiania się pojazdów.

Kierujący urządzeniem transportu osobistego, korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.

Zabrania się dopuszczania dziecka w wieku do 10 lat do kierowania urządzeniem transportu osobistego na drodze. W strefie zamieszkania dopuszcza się urządzeniem transportu osobistego przez dziecko w wieku do 10 lat wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Osoby w wieku od 10 do 18 lat mogą poruszać się UTO – jeżeli posiadają kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dla osób powyżej 18 roku życia nie określono wymagań.

 

Uwaga kierujący „nowymi” pojazdami – kodeks drogowy was obowiązuje

Zatem już niedługo osoby poruszające się elektrycznymi hulajnogami, monocyklami elektrycznymi, edeskorolkami, segwayami – będą musiały znać i przestrzegać obowiązujące przepisy dotyczące ruchu drogowego m.in. zawarte w ustawie Prawo o ruchu drogowym. Ich nieprzestrzeganie może być uznane za popełnienia wykroczenia i ukarane mandatem na podstawie art. 97 Kw (Uczestnik ruchu lub inna osoba znajdująca się na drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu, a także właściciel lub posiadacz pojazdu, który wykracza przeciwko innym przepisom ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym lub przepisom wydanym na jej podstawie, podlega karze grzywny do 3.000 złotych albo karze nagany).

Musimy się też liczyć z konsekwencjami, jeżeli pojazd zostanie pozostawiony w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu – w takich przypadkach jest on usuwany na koszt właściciela (art.130a PoRD). Nowa ustawa reguluje w tym zakresie stawki za usunięcie hulajnogi elektrycznej lub urządzenia transportu osobistego – za usunięcie – 123 zł; za każdą dobę przechowywania – 23 zł.

W nowej ustawie dokonano też zmiany w ustawie z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń (Dz. U. z 2021 r. poz. 281) po art. 86 dodano się art. 86a w brzmieniu: „Art. 86a. Kto, kierując rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego albo poruszając się przy użyciu urządzenia wspomagającego ruch na chodniku lub drodze dla pieszych, nie porusza się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego lub nie ustępuje pierwszeństwa pieszemu, podlega karze grzywny albo karze nagany.”.

 

Miejmy nadzieję, że nowe przepisy przyczynią się do poprawy zarówno bezpieczeństwa w tym obszarze, jak i do komfortu osób poruszających się chodnikami. Czy problem został rozwiązany definitywnie – to okaże się po pewnym czasie.

WF