W SŁUŻBIE SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ

EKO PATROL W DZIAŁANIU – listopadowe kontrole

Oddział Ochrony Środowiska Straży Miejskiej Wrocławia znajduje się przy ulicy Hubskiej.
Głównym zadaniem Eko patroli są kontrole i interwencje z zakresu ochrony środowiska. Sprawy wymagające ustalania sprawców, zarządców, świadków mogą trwać tygodniami zanim zakończą ukaraniem osoby odpowiedzialnej. Kontrole uzależnione są od pory roku oraz zgłoszeń mieszkańców, np. dotyczących spalania odpadów w instalacjach grzewczych lub niepodłączenia do sieci kanalizacyjnej. Oddział współpracuje z wieloma instytucjami miejskimi m.in. Wydziałem Środowiska i Rolnictwa UM, Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji, Wojewódzkim Inspektoratem Ochrony Środowiska, Spółką Ekosystem.
Poniżej kilka przykładowych interwencji.

• Kontrola wnętrz podwórzowych przy ulicy Miernicza, Traugutta, Prądzyńskiego, Łukasińskiego, Komuny Paryskiej, Worcella, Kniaziewicza, Dworcowa, Kościuszki, Małachowskiego, Pułaskiego i Dąbrowskiego. W wyniku działań kontrolnych stwierdzono wiele nieprawidłowości, w związku z czym sporządzano wnioski o ukaranie do sądu, m.in. za niedotrzymanie obowiązku utrzymania odpowiedniego stanu porządkowo – sanitarnego i niedopełnienie obowiązku selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, brak prowadzonej deratyzacji oraz innych naruszeń z art. 10 ust. 2 A Ustawy o utrzymaniu Czystości i Porządku w Gminach.

• Ulica Hubska interwencja wobec mężczyzny dokonującego naprawy/demontażu pojazdu wycofanego z eksploatacji, powodując zagrożenie dla środowiska poprzez wyciek spowodowany demontażem elementów układu napędowego i jezdnego. Sprawcę ukarano mandatem 300 zł. z art. 48 Ustawy o Recyklingu Pojazdów Wycofanych z Eksploatacji i mandatem 300 zł. z art. 10 ust. 2 A Ustawy o Utrzymaniu Czystości i Porządku w Gminach.

• Ulica Hubska kontrola skupu metali kolorowych – podczas kontroli wykryto naruszenie warunków sporządzania kart przyjścia odpadów metali kolorowych (bez potwierdzenia tożsamości oraz wypełnianie ich niezgodnie ze stanem rzeczywistym). Ponadto wykryto niedopełnienie obowiązku posiadania dowodu z kontroli metrologicznej, używanej na skupie wagi. Na sprawcę nałożono mandat 350 zł. z art. 26 Ustawy Prawo o Miarach i mandatem 350 zł. z art. 188 Ustawy o Odpadach.

• Ulic Turniejowa, a Tenisowa – współpraca ze ZDIUM. Stwierdzono niezabezpieczenie miejsca niebezpiecznego – tj. prowadzenie prac z użyciem ciężkiego sprzętu budowlanego oraz głębokich wykopów na chodniku oraz zanieczyszczenie wjazdu i wyjazdu z budowy. Po ustaleniu sprawcy nałożono mandat 200 zł. z art. 102 Kodeksu Wykroczeń i mandat 400 zł. z art. 72 Kodeksu Wykroczeń.

• Ulica Dożynkowa – podczas współpracy ze ZDIUM stwierdzono zanieczyszczenie wjazdu i wyjazdu z budowy, oraz zanieczyszczenie chodnika. Na osobę odpowiedzialną nałożono mandat 200 zł. z art. 102 Kodeksu Wykroczeń i mandat 200 zł. z art. 10 ust. 2A Ustawy o Utrzymaniu Czystości i Porządku w Gminach.

• Kontrola działalności gospodarczych zajmujących się naprawą i obsługą pojazdów samochodowych. przy ulicach Paczkowskiej, Prudnickiej i Sernickiej. Podczas kontroli stwierdzono :
– naruszenia warunków gospodarowania odpadami w sposób zagrażający środowisku, tj. doprowadzając do wycieków przepracowanych płynów eksploatacyjnych na grunt;
– naruszenia obowiązku złożenia deklaracji wywozu odpadów komunalnych;
– naruszenia warunków zbiórki selektywnej odpadów komunalnych;
– umieszczenie reklamy/baneru w pasie drogowym ZDIUM bez zgody zarządcy.
Nałożono : 3 mandaty na kwotę 1500 złotych z art. 171 Ustawy o Odpadach, 1 mandat na kwotę 500 złotych z art. 10 ust. 2B Ustawy o Utrzymaniu Czystości i Porządku w Gminach, 1 mandat na kwotę 300 złotych z art. 10 ust. 2A Ustawy o Utrzymaniu Czystości i Porządku w Gminach, 1 mandat na kwotę 200 złotych z art. 603 Kodeksu Wykroczeń.

• Ulica Irysowa – interwencja wobec zgłoszenia dotyczącego psa bez nakazanych środków ostrożności. W wyniku czynności wyjaśniających ustalono, że właściciel zwierzęcia wypuścił dużego psa, zbliżonego wyglądem do owczarka niemieckiego. Zwierzębrało udział w zdarzaniu z uczestnictwem zwierzęcia osoby zgłaszającej. Dodatkowo ustalono, że nie zastosowano się do obowiązku zaszczepienia psa przeciwko wściekliźnie, a także naruszono obowiązek wyrobienia dowodu osobistego. W wyniku interwencji nałożono mandaty karne z art. 77 Kodeksu Wykroczeń, 85 Ustawy o Ochronie Zwierząt i 79 Ustawy o Dowodach Osobistych na kwotę 700 złotych.

• Ulica Nowowiejska – kontrola obowiązkowej deratyzacji w lokalu gastronomicznym. W związku z niezastosowaniem się do nakazu na osobę odpowiedzialną nałożono mandat 200 zł. z art. 10 ust. 2A Ustawy o Utrzymaniu Czystości i Porządku w Gminach.

• Współpraca z przedstawicielami Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta – realizowano zgłoszenia od mieszkańców kierowane do obu organów. Podczas współpracy nałożono 3 mandaty na kwotę 800 złotych a także wszczęto 1 postępowanie (wniosek o ukaranie do sądu).

• Kontrola wykonywania obowiązkowej deratyzacji na terenie Przedmieścia Oławskiego. W jednym z obiektów handlowych stwierdzono nieprawidłowości. Na osobę odpowiedzialną nałożono mandat karny w kwocie 500 zł.

• Kontrole miejsc przebywania osób w kryzysie bezdomności – dostarczanie pakietów żywnościowych potrzebującym.

BD