W SŁUŻBIE SPOŁECZNOŚCI LOKALNEJ

UŻYTKOWNICY UTO – jazda, parkowanie, obowiązujące przepisy

Hulajnoga elektryczna ma wielu zwolenników, ale też ogrom przeciwników. Widzimy pędzących przez miasto, niezważających na nic kierujących tym jednośladem. Są wszędzie, na ulicach, chodnikach, drogach dla rowerów, parkach, rozwijając prędkość na pewno nie dostosowaną do prędkości pieszego, manewrując na granicy ryzyka pomiędzy spacerowiczami, stwarzając niebezpieczeństwo, szczególnie dla najmłodszych. Poruszanie się po ulicach, czy drogach dla rowerów także pozostawia wiele do życzenia. Osobnym tematem jest tzw. parkowanie hulajnóg, czyli po prostu porzucanie ich byle gdzie i byle jak, w sposób utrudniający ruch, szpecący okolicę, blokujący chodniki, ścieżki rowerowe i miejsca parkingowe. Hulajnogi utrudniające ruch, a także te zaparkowane za znakiem zakaz zatrzymywania (B-36) z tabliczką informującą o odholowaniu na koszt właściciela (T-24), są zgodnie z przepisami systematycznie usuwane przez funkcjonariuszy Straży Miejskiej Wrocławia, na koszt właściciela. Od 1 stycznia do dnia dzisiejszego odholowano już 337 tych urządzeń.

Przypominamy!
Dopuszcza się postój hulajnogi elektrycznej na chodniku w miejscu do tego przeznaczonym, a w razie braku takiego miejsca – jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi, przy zachowaniu wymogu, że szerokość chodnika pozostawionego dla pieszych jest taka, że nie utrudni im ruchu i jest nie mniejsza niż 1,5 m. Urządzenia pozostawione w miejscu obowiązywania znaku zakaz zatrzymywania (B-36) z tabliczką informującą o odholowaniu na koszt właściciela (T-24) zostaną usunięte. Kierujący hulajnogą elektryczną jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Kierujący korzystając z drogi dla rowerów i pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować pierwszeństwa pieszemu. Maksymalna prędkość nie może przekraczać 20 km/h. Kierujący jest obowiązany korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km/h, w przypadku gdy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.
 Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego hulajnogą elektryczną jest dozwolone wyjątkowo, gdy chodnik jest usytuowany wzdłuż jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 30 km/h, i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów.
Kierującemu hulajnogą elektryczną zabrania się:
1)  ciągnięcia lub holowania innego pojazdu;
2)  przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku.
Kierujący hulajnogą elektryczną korzystając z chodnika albo drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.
Zabrania się dopuszczania dziecka w wieku do 10 lat do kierowania hulajnogą elektryczną na drodze. W strefie zamieszkania dopuszcza się kierowanie hulajnogą elektryczną przez dziecko w wieku do 10 lat wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Osoby w wieku od 10 do 18 lat mogą poruszać się hulajnogą elektryczną – jeżeli posiadają kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dla osób powyżej 18 roku życia nie określono wymagań.

BD