Wrocław opracował innowacyjne rozwiązanie smart city wspierające ruch turystyczny i upłynniające mobilność w centrum
Miasto we współpracy z partnerami stworzyło system, który pozwoli w łatwy sposób naprowadzić autobus turystyczny na najbliższe wolne miejsce parkingowe. To wynik projektu badawczego, którego celem było usprawnienie pracy kierowców autokarów czy przewodników wycieczek po stolicy Dolnego Śląska, a także poprawa bezpieczeństwa, upłynnienie ruchu pojazdów w centrum miasta i ograniczenie emisji spalin.
Szacuje się, że około jedna trzecia ruchu samochodowego w miastach generowana jest przez pojazdy szukające wolnego miejsca parkingowego. Konsekwencją tego faktu jest ograniczenie płynności ruchu na drogach oraz wzrost emisji zanieczyszczeń. Problem ten dotyczy także autobusów turystycznych, które we Wrocławiu są obecne przez cały rok.
– Wrocław, który w ubiegłym roku otrzymał prestiżowy tytuł European Best Destination, odwiedzany jest przez około 4 miliony turystów rocznie. To właśnie branży turystycznej poświęcony został jeden z projektów badawczych realizowanych w ramach idei smart city, której celem jest szukanie rozwiązań poprawiających jakość życia mieszkańców i usprawniających zarządzanie miastem – mówi Jakub Mazur, wiceprezydent Wrocławia.
W ramach projektu badawczego zamontowano 52 sensory na parkingach czasowych, na których postój autokarów jest możliwy do 15 minut, i na parkingach odstawczych, gdzie czas postoju jest nieograniczony. Projekt objął swym zasięgiem ponad połowę wszystkich dostępnych parkingów dla autokarów zlokalizowanych w rejonie największych atrakcji turystycznych w centrum i okolicach ZOO: m.in. na ul. Ofiar Oświęcimskich, Łaciarskiej, Świętokrzyskiej, Purkyniego czy Wybrzeżu Słowackiego. W efekcie współpracy powstała użyteczny i czytelny system, który umożliwia wyszukanie najbliższego parkingu czasowego lub odstawczego, określenie ceny oraz dystansu, jaki nas od niego dzieli.
– Wypracowane rozwiązanie jest odpowiedzią na sugestie zgłaszane m.in. przez wrocławskich przewodników turystycznych. W ramach programu CityLab przez 8 miesięcy prowadzony był projekt badawczy wspólnie z firmami ReviveMachines, NaviParking i Emitel. W jego wyniku opracowaliśmy i przetestowaliśmy system detekcji zajętości miejsc parkingowych. Testy wypadły pomyślnie, dlatego przekazujemy to rozwiązanie do wdrożenia – mówi Robert Bednarski, dyrektor Biura SmartCity i Zarządzania Projektami Urzędu Miejskiego.
Weryfikacja, czy dane miejsce parkingowe jest zajęte lub dostępne odbywa się za pomocą wykrywania zmian naturalnego pola magnetycznego ziemi zaburzanego przez pojazdy. Informacje z zamontowanych czujników przekazywane są do stacji bazowych operatora, a dalej do aplikacji. Sama komunikacja radiowa odbywa się w sieci LoRa WAN, czyli rozległej, niskoenergetycznej sieci radiowej.
System ma ułatwić pracę w sektorze turystycznym, upłynniając ruch autokarów i skracając czas poszukiwania miejsca postoju. Dodatkowo przyniesie korzyści dla mieszkańców Wrocławia, m.in. poprawiając bezpieczeństwo, ograniczając ruch autobusów krążących po mieście w oczekiwaniu na turystów i co za tym idzie – emisję spalin.
– Zainteresowanie turystów Wrocławiem jest bardzo duże i wycieczki obsługujemy praktycznie przez cały rok. Dlatego bardzo potrzebne było opracowanie rozwiązania, które usprawni naszą codzienną pracę. Mam nadzieję, że na takim systemie zyskają zarówno turyści, jak i touroperatorzy. Kwestie logistyczne związane z organizacją wycieczek po mieście będą ułatwione, a my będziemy mogli skupić się na prezentowaniu naszego miasta odwiedzającym – mówi Michał Karczmarek, prezes koła przewodników miejskich PTTK.
Opracowane podczas prac badawczych rozwiązanie posiada moduł analityczny służący Straży Miejskiej i zarządcom parkingów, którzy dzięki możliwości obserwacji stanu zapełnienia parkingu w czasie rzeczywistym będą mogli prowadzić skuteczną i świadomą politykę użytkowania, zapewniając płynność i bezpieczeństwo.